De 4 geheimen van vroeg opstaan en waarom jij het ook zou moeten doen!

Must Try

Marije
Marijehttp://www.therainbowroom.nl
Als ondernemer in de kappersbranche en specialist op het gebied van 'Rainbowhair' heb ik in 1,5 jaar tijd mijn business op de kaart gezet. Op mijn blog deel ik de laatste tips, trends en nieuwtjes op gebied van haar(kleuren) en producten.

Vroeg opstaan is heerlijk!

Als je dit twee jaar geleden tegen me gezegd zou hebben had ik je waarschijnlijk niet geloofd. De wekker was mijn grootste vijand en als ik dan eenmaal zover was dat ik uit bed kwam, hield ik mezelf voor dat ik eerst minstens een uur en een halve liter koffie nodig had om überhaupt aanspreekbaar te zijn. Nu lach ik daarom. Sterker nog, deze blog is om half zes in de ochtend geschreven.

De volgende 4 tips gaan je helpen om vroeg opstaan te gaan implementeren in je leven zonder dat dit je veel moeite kost.

  1. Ga vroeger naar bed
  2. Pas je slaaptijd rustig aan
  3. Sta meteen op als de wekker gaat
  4. Verander je mindset over vroeg opstaan

Vroeg opstaan is dé manier om een aantal extra productieve uurtjes aan je dag toe te voegen.

Dit komt doordat het gedeelte van je hersenen dat is gekoppeld aan het nemen van beslissingen, het stellen van doelen, planning en zelfbeheersing in de ochtend het meest actief is.

Ben jij er klaar voor om productiever te worden?

1. Ga vroeger naar bed

Iedereen heeft tussen de 6 en de 9 uur slaap nodig om de volgende morgen fris aan de start te kunnen verschijnen. In de meeste gevallen zal 7,5 uur slaap voldoende zijn. Wanneer je vroeg op wilt staan zullen de slaapuren toch ergens vandaan moeten komen. Je moet dus eerder gaan slapen.

Wil je om 05:00 opstaan dan zul je om 21:30 toch wel in je bed moeten liggen. Dat lijkt vroeg maar als je eens eerlijk kijkt naar wat je nog doet na 21:30?

Als je een beetje op mij lijkt dan zal dat iets zijn in te trant van Netflix kijken, een spelletje spelen op je telefoon of doelloos op Facebook of Instagram scrollen. De avonduren waren niet mijn meest effectieve uren in ieder geval.

Wanneer je deze extra uurtjes naar de ochtend verplaatst ben je actiever, frisser, creatiever en krijg je als het ware dus extra ‘werkuren’ cadeau.

2. Pas je slaaptijd rustig aan

Zoek voor jezelf eens uit hoeveel slaaptijd jij nodig hebt om echt uitgerust aan je dag te kunnen beginnen. Als je dit weet kun je je slaaptijd rustig aan naar voren beginnen te verplaatsten. Als het je helpt kun je dit per kwartier per dag aanpassen net zo lang tot je op jouw gewenste ‘opsta-tijd’ zit.

Je lichaam is het niet gewend om op te staan voor de zon is opgekomen. Het kost dan soms ook wat tijd om jezelf rustig aan het steeds vroeger opstaan te leren wennen. Het belangrijkste om erdoorheen te breken is volhouden.

Wanneer je normaal gesproken om 07:00 op zou staan, maak er dan morgen eens 06:45 van en overmorgen 06:30. Op die manier wordt het steeds makkelijker en is het niet ineens een grote schok voor je lichaam.

Uiteindelijk zal vroeg opstaan een nieuwe, hele fijne, gewoonte worden. Ook in het weekend!

In het weekend?! Jep, ook in het weekend en zeker in het begin.

Wanneer je op zaterdag en zondag opeens een gat in de dag slaapt breng je het hele slaapritme weer in de war dat je door de weeks zo goed hebt opgebouwd.

Daarnaast zul je merken dat wanneer je eenmaal gewend bent geraakt aan het vroeg opstaan, je uiteindelijk vanzelf voor de wekker wakker wordt. Geef jezelf 3 weken en je hebt je nieuwe, heerlijke gewoonte volledig in je leven geïmplementeerd.

3. Sta meteen op als de wekker gaat

Heb je wel eens gehoord van de 5 seconden regel van Mel Robbins? Deze theorie verandert je, van handelen op de automatische piloot naar actief je eigen beslissingen maken.

Het komt erop neer dat wanneer je iets bedenkt, je 5 seconden hebt om daar actie op te ondernemen. Doe je dit niet binnen die 5 seconden dan zal je brein het van je overnemen en je in een ravijn van belemmerende overtuigingen storten. Dit is eigenlijk toepasbaar op ieder idee dat je op een dag tegenkomt.

Je wekker gaat. Tel af van 5 naar 0 en stap uit je bed. Doe je dit niet dan zullen gedachten als; ik lig zo lekker, het is koud, het is donker, ik heb geen zin, ik doe het morgen, nog 5 minuten snoozen enz. de kop op steken en weg is je eigen beslissing om vroeg op te staan.

De 5 seconden regel kun je op vele momenten in je dag inzetten maar het heeft mij zeker geholpen bij het vroeg opstaan. Probeer het maar eens.

Natuurlijk zijn er andere mogelijkheden die je zouden kunnen helpen. Zo kun je bijvoorbeeld je wekker of telefoon aan de andere kant van je slaapkamer neerleggen zodat je wel op móet staan als ie afgaat. Als je dan toch al met je blote voeten op de koude slaapkamervloer staat, kun je net zo goed wakker blijven.

4. Verander je mindset over vroeg opstaan

Als je dit doet, zal je nooit meer moeite hebben met vroeg opstaan. Deze tip is iets minder praktisch dan de voorgaanden maar eigenlijk het meest belangrijk.

De reden dat vroeg opstaan zo moeilijk is heeft helemaal niets te maken met de wekker. Mits je natuurlijk wel genoeg slaapuren hebt gehad.

Het komt doordat je het associeert met nare gevoelens als moeheid, luiheid, verwarring, kou, nutteloosheid enz. Of je houdt jezelf voor dat je ‘nou eenmaal geen ochtendmens’ bent. Been there done that!

De kracht is om je mindset om te buigen op dit vlak en de beste manier om dit te doen is om jezelf doelen te stellen.

Wanneer je jezelf een doel hebt gesteld, kun je de gedachten die bij je opkomen zodra de wekker gaat ombuigen naar motivatie, gretigheid, betrokkenheid, zin hebben in en opwinding.

Het is dus belangrijk dat je je goed realiseert WAAROM je vroeg op wilt staan.

Het heeft geen zin vroeg op te staan om gewoon een beetje doelloos in de ruimte te staren. Heb je daarentegen een duidelijk doel, een plan of een droom waarover je enthousiast bent en waardoor je gemotiveerd bent, dan krijg je gewoon zin om vroeg op te staan en heerlijk aan je doelen te kunnen werken.

Ben jij een “vroege vogel” of een “nachtbraker”? Hoe laat sta jij op?

- Advertisement -spot_img

2 REACTIES

  1. Leuke blog 😊
    Meestal sta ik tussen half 7 en kwart voor 7 op en ga eigenlijk te laat naar bed zo rond 12 uur maar heb nooit moeite met opstaan😉

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

- Advertisement -spot_img

Latest Recipes

Meer zoals dit

- Advertisement -spot_img